Sabem que l’alumnat de les aules és divers. No tots aprenen igual, no tots es senten motivats de la mateixa manera. Cada cervell funciona diferent. Potser alguns són més de l’hemisferi esquerra i d’altres del dret o bé són més corticals que límbics. Per tant, com podem arribar a tots aquests sense perdre’ns?
Us presento una proposta pràctica i senzilla:
Simplificant aquestes característiques de les dominàncies i estils cognitius, podem dir que aprenem atorgant un pes diferent a l’activitat (ACCIÓ), al raonament (CAP) o a l’emoció (COR). Aquests tres elements són les potes del tamboret. Podem “fer molt” sense pensar ni sentir gran cosa; podem “pensar molt” sense fer ni sentir, o podem “sentir molt” i emocionar-nos sense actuar ni pensar gaire. Si proposem activitats en les que hi ha una desproporció excessiva estarà descompensat i el tamboret no s’aguantarà dret. Per tant, pensem:
- Quins elements de COR (de sentiments, de significat, de satisfacció), contemplo en la sessió d’avui a l’aula? Exemple, un conte, una endevinalla, una imatge …
- Quins elements de MANS (d’acció, d’experimentació, de manipulació) contemplo?
- Quins elements de CAP (de pensament, de raonament, de llenguatge) contemplo?
Hola Anna!
ResponEliminaM'ha agradat molt aquesta visió de les potes d'un tamboret per entendre el concepte d'atenció a la diversitat i poder-lo dur a terme millore.
Gràcies, em sembla que amb aquesta imatge d'un tamboret serà més fàcil de recordar les paraules, cor, mà i cap.
Els plantejaments senzills i entenedors sovint guarden i preserven una gran saviesa, Anna! Em sembla que aquest és extraordinari! Magnífica aportació!
ResponEliminaHola Anna!
ResponEliminaL'explicació de com podem atendre la diversitat a l'aula a partir d'un tamboret de tres potes m'ha agradat molt. La veritat és que ho he entès de manera senzilla, ja que la visió de les tres potes del tamboret facilita poder pensar activitats que treballin tant el cap, com les mans, com el cor.
Fins aviat!
Ei Anna!!!
ResponEliminaJa t'ho vaig dir però t'ho escric aquí perquè quedi imprès... jeje Crec que és molt assertada la idea que hem de tenir en compte tant el cor com les mans i com el cap. Sinó cau el tamboret, i l'aprenentatge no és inclusiu. M'agraden molt les teories senzilles i potents! Gràcies!!!!
Fins ara! ;)
Així doncs... CAP COR I MANS!
ResponEliminaSOM-HI !
Molt i molt cert !